Klant aan het woord
Klant aan het woord
De deuren gaan voor je open
Marco de Vos wist al op jonge leeftijd dat hij in de foodbranche wilde gaan werken. Als klein mannetje stond hij al in de keuken van zijn oma te kijken wat zijn oma aan het maken was.
Het was
dan ook niet zo verwonderlijk dat hij na de middelbare school de Hotelvak in
Wageningen ging volgen. Na zijn opleiding reisde Marco door Europa om in
verschillende landen kennis op te doen. Frankrijk, Spanje en Italië. Hij
bezocht ze allemaal en keerde terug naar zijn geboorteplaats Bodegraven met een
rugzak aan ervaringen en ideeën om een eigen wijn- en delicatessenwinkel te
beginnen.
“Het is
niet makkelijk als je zo jong bent om een krediet te krijgen bij de bank” zegt
Marco. “Je loopt tegen veel dingen aan waar ik nooit eerder mee te maken heb
gehad. Zaken zoals het vinden van een geschikt pand, inrichting, huisstijl, het
maken van afspraken met leveranciers, promotie, enz.
Gelukkig
liep ik tijdens het sporten bij sportschool Goederaad Marco Kastelein van
Planje accountants tegen het lijf. Hij wilde mij wel helpen met het opzetten
van mijn winkel en hij wist nog een aantal andere ondernemers, die jonge
ondernemers en Bodegraven een warm hart toedragen.
Op die
manier kwam ik in contact met Maurits Versteeg van de Rabobank en Claudia
Kastelein van Graphic Design. Met deze ondernemers heb ik onder andere
gesproken over hoe ik mij het beste kan profileren, het maken van afspraken met
verhuurders van panden en het maken van een goed businessplan. Door deze steun
en kennis werd het voor mij makkelijker om de winkel te gaan starten. Het
gezamenlijke plan klopte gewoon en dat schept vertrouwen. Hierdoor merk je dat
er eerder “deuren voor je open gaan”.
De ondersteuning van de ondernemers heb ik als zeer prettig ervaren. Ik heb er veel van geleerd. En zij zetten mij aan om steeds verder te professionaliseren.